مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرخاشگری کودکان

مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرخاشگری کودکان

دانلود نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی با عنوان مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرخاشگری کودکان بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید

مشخصات فایل

تعداد صفحات 34
حجم 196 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی

توضیحات کامل

پرخاشگری به منزله وارد آوردن آسیب آشکار یا رفتارهای تنبیهی مستقیم به سایر افراد یا اشیاء تعریف می شود. کنترل خشم به پذیرش وانجام رفتار و کردار مناسب و موافق محیط وتغییرات محیطی اشاره داردومفهوم متضاد آن پرخاشگری است . پرخاشگری ممکن است در بافت ها و موقعیت های مختلف بروز کند و متوجه درون یا بیرون فرد باشد . به همین دلیل معمولاً صفت سازگاری همراه با موصوف خود بکار می رود ودرادبیات مکتوب و محاوره ای از مفهوم سازگاری شغلی،زناشویی،تحصیلی،اجتماعی،هیجانی وجز آن استفاده می شود. خشم مهار نشده اغلب به پرخاشگری و ناسازگاری منجر می شود(وفايي ، 1388).  معنای آن است که کودک وظایف خود را در هر مرحله از رشد به نحو مطلوب انجام دهد و مهارت  دادوستد و فهماندن نیاز خود به دیگران را بیاموزد و خود رابه شکل منطقی درجامعه مطرح کند.

 

 

 پرخاشگری رابطه ای که شامل دو نوع مستقیم و غیر مستقیم می شود در مورد کودکانی به کار می رود که به طور عمد سایر کودکان را از گروه طرد و منزوی می کنند. برخی از محققان این نوع رفتار را پرخاشگری اجتماعی و مستقل از پرخاشگری آشکار تعریف کرده اند(واحدی و همکاران، 1387).

 

 

 

الف)تئوری رفتار غریزی فروید:
کهن ترین و شناخته شده ترین تبیین در مورد پرخاشگری، که معطوف به این نگرش است که انسان به دلیل طبیعت زیستی اش تا حدودی برای ارتکاب پرخاشگری و خشونت برنامه ریزی شده است. و تنها راه کنترل این سائق فطری تنبیه است(محسنی، تبریزی و رحمتی، 1381). از منظر این تئوری رفتار پرخاشگرانه نتیجه یک انگیزه عمده درونی به سوی عمل است و نه عکس العمل در برابر شرایط طبیعی و تنها یک محرک طبیعی این عمل را آزاد می کند.کسانی که در چارچوب تئوری رفتار غریزی فعالیت می کنند بعضا معتقدند که
پرخاشگری کودکان و نوجوانان می تواند مفید باشد. 

 

 

 

ب)نظریه ناکامی – پرخاشگری:
پرخاشگری می تواند معلول هر موقعیت ناخوشایند یا ملال انگیز از قبیل درد، دلتنگی و غیره باشد. مهمترین عامل در ایجاد پرخاشگری از میان همه موقعیت های ملال انگیز ناکامی است. اگر فرد در نیل به هدف خود با شکست مواجه شود ناکامی حاصل احتمال پاسخ پرخاشگرانه او را افزایش می دهد(محسنی تبریزی، 1383: 131). در تفسیر و توضیح این نظریه می توان گفت که اگر کودکان و نوجوانان در رسیدن به اهداف خود با شکست مواجه شوند یا خواسته های آنها برآورده نشود احساس ناکامی می کنند و این احساس با پرخاشگری نمایش داده می شود.

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

1-7- تعریف مفهومی و عملیاتی پرخاشگری 12

تعریف مفهومی :    12

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش پرخاشگری کودکان

پیشینه پژوهش    15
2-1- مقدمه    16
پرخاشگری در کودکان و نوجوانان و درمان آن    34
2-3-1- پرخاشگری:    34
5-بازیهای ویدیویی و رایانه ای:    37
6-سلیقه کودکان به عنوان عامل موثر پرخاشگری:    38
2-3-3- راهکارهایی جهت کاهش پرخاشگری:    39
2-تنبیه:    39
3-پاداش به نمونه های دیگر رفتار :    39
4-ایجاد هم حسی نسبت به دیگران:    39
5- آموزش مهارت های اجتماعی:    40
6-موسیقی:    41
2-3-4- مبانی نظری پرخاشگری    42

تحقیقات انجام شده در مورد پرخاشگری

2-5- فرضيه هاي تحقيق:    
منابع و مأخذ    

 
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود


مطالب تصادفی